تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 11:37
کد خبر : 299

از دیدگاه بهزاد ابراهیمی

نکات کلیدی بدنسازی در کشتی

نکات کلیدی بدنسازی در کشتی
متن زیر گفته‌های کلیدی، جامع و تخصصی بهزاد ابراهیمی مربی بادانش ورزشی در خصوص کشتی و رابطه آن با بدن‌سازی در گفتگو با صدای کشتی است

بهزاد ابراهیمی مربی بدنساز کشتی است. سال‌ها کشتی‌گیر بوده و با فرهنگ کشتی بزرگ‌شده است. او با اندوخته غنی از کشتی دوره‌های فراگیر داوری و مربیگری کشتی را گذرانده و پس‌ازآن به‌صورت ویژه و تخصصی به بدنسازی در ورزش گرایش پیدا کرد، دوره‌های جامع آن را گذراند و شاگردان و هنرجویان زیادی در پایتخت و گوشه و کنار ایران جذب کرد. ترکیب دانش فنی او درزمینهٔ کشتی و اشراف به مباحث نوین بدنسازی به کلاس‌های تمرینی وی مشخصه‌ای بارز داده است.

ابراهیمی متولد ۱۹۸۲است. مربی بدنساز آکادمی ملی المپیک ایران  است و دوره جامع فدراسیون جهانی بدن‌سازی را گذرانده است.

متن زیر گفته‌های کلیدی، جامع و تخصصی این مربی بادانش ورزشی در خصوص کشتی و رابطه آن با بدن‌سازی در گفتگو با صدای کشتی است:

خیلی‌ها بدنسازی کشتی را نمی‌شناسند

به‌عنوان یک مربی بدنساز اگر بخواهم به یکی از چالش‌های اساسی باشگاه‌های کشتی اشاره‌کنم عدم آشنایی با بدن‌سازی کشتی است. خیلی‌ها که در این زمینه فعالیت می‌کنند بدن‌سازی کشتی را نمی‌شناسند و با پرورش اندام اشتباه می‌گیرند. بدن یک کشتی‌گیر باید طوری تربیت شود و عمل کند که عضلات به بهبودی کارایی او در کشتی کمک کند.

 

طراحی تمرین و الگوی هدفمند

برای تمرین و اهداف پیش رو باید با موقعیت خاص و ویژه هر ورزشکار الگویی هدفمند را طراحی کنیم که این الگوی هدفمند نیازمند آن است که مربیان با شرایط سنی، سابقه ورزشکار، سابقه آسیب‌دیدگی و موارد مرتبط کاملاً آشنا باشد. وقتی طراحی تمرین هدفمند نباشد؛ نمی‌تواند مؤثر باشد.

 

لزوم آگاهی به دانش بدنسازی

تجربه زیسته من به‌عنوان یک مربی بدنساز که سال‌ها کشتی گرفته‌ام و مدارج مربیگری آن زا طی کرده‌ام نشان می‌دهد که بسیاری از مربیان کشتی ایران توانایی فنی بالایی دارند، دانش فنی آن‌ها به‌گونه‌ای است که در دنیا کم‌نظیر هستند اما متأسفانه اکثر مربیان ما به دانش بدنسازی و علوم مرتبط با آن آشنا نیستند که باید انستیتو کشتی در این زمینه تلاش کند.

 

کشتی‌گیر هنوز نمی‌داند چه غذایی بخورد!

یکی دیگر از چالش‌های کشتی گیران موضوع تغذیه است. برخی از مربیان نیز چندان به این موضوع مهم اهمیت نمی‌دهند. کشتی‌گیر هنوز نمی‌داند مطابق با شرایط خود چه غذایی را استفاده کند؛ تغذیه قبل و بعد تمرین را نمی‌داند.

 

ساعت خواب طلایی؟

برای کشتی‌گیر منظم که هدف و برنامه‌اش قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک است ساعت خواب می‌تواند معجزه کند. بسیاری از متخصصان این حوزه بر این باور هستند که ساعت ۲۳ یا همان ۱۱ شب ساعت خواب طلایی است. پرسه زدن‌های طولانی‌مدت و بی‌برنامه ورزشکاران در فضای مجازی باعث اختلال در ساعت خواب و درنتیجه فاصله گرفتن از اهداف و برنامه‌هاست.

 

هر مکملی را استفاده نکنید

در دنیای کشتی دیدگاه چندان مثبتی روی مکمل‌های ورزشی وجود دارد که چندان بی‌راه نیست. نه به این معنا که مصرف مکمل چیزی بدی باشد، خیر بلکه نکته مهم وجود مکمل‌های ناسالم است که توسط افراد غیر کارشناس تجویز می‌شود. مکمل سالم درواقع برای هر ورزشکار حرفه‌ای لازم است و درعین‌حال مکمل‌های ناسالم باعث آسیب جدی به‌سلامت کشتی گیران می‌شود. راه تشخیص مکمل سالم این است که ورزشکار زیر نظر متخصص بادانش مکمل سالم تجویزشده را استفاده کند.

 

ریشه‌کنی دوپینگ با نظارت و آگاهی

دوپینگ امروز مسئله جدی کشتی است، متأسفانه برخی از مربیان بدن‌ساز و حتی مربیان کشتی به خاطر عدم داشتن دانش کافی به گسترش این مسئله دامن می‌زنند. بحث ارتباط با مربی بادانش و آگاه در این خصوص بسیار مهم است برخی از ورزشکاران بر اساس ظاهر یک مربی به او مراجعه می‌کنند و در خصوص پیشینه و رزومه آن مربی تحقیق نمی‌کنند.

دوپینگ یک تقلب است که آن را باید با آگاهی و نظارت از بین برد و نقش فدراسیون ها در این زمینه بسیار مهم است.

 

نگاه سنتی را از کشتی دور کنیم.

در عصر جدید با نوآوری‌های شگفت‌انگیز خود نیازمند آن هستیم که اطلاعات خود را در خصوص ورزش کشتی به‌روز کنیم.اعتقاد ما این است که باید نگاه سنتی را از کشتی دور کنیم .

کشتی‌گیر نیازمند اسپانسر

یکی از موضوعات دیگر که بسیاری از قهرمانان کشتی با آن آشنا هستند، موضوع مالی است. چه‌بسا بسیاری از قهرمانان مستعد به دلیل مشکلات مالی کشتی را کنار می‌گذارند. بنابراین مربیان اگر در کنار موضوعات فنی بتوانند با جذب اسپانسر کشتی گیران را حمایت کنند به آینده حرفه‌ای او کمک زیادی می‌کنند. البته سازمان‌دهی کشتی گیران در لیگ یکی از راهکارهای مؤثر برای حمایت مالی از آن‌هاست.

 وزن کم کردن در رده‌های پایه

بسیاری از مربیان در رده‌های پایه کشتی گیران را مجبور به وزن کم کردن می‌کنند این خود یک آسیب جدی است. مربیان باید به درکی از آگاهی برسند که تشخیص دهند کشتی گیران در چه وزنی موفق خواهند شد. نه اینکه برای تکمیل تیم کشتی‌گیر را مجبور به وزن کم کردن کنند؛ بدن کم آب باعث تضعیف عملکرد قهرمان می‌شود که چنین کارهای نسنجیده‌ای به آسیب جدی بدنی منجر خواهد شد.

 

سه عنصر کلیدی موفقیت

 

شخصیت قهرمانی، انضباط و داشتن تعهد به کار شرط لازم برای موفقیت است. در مجموعه لایف استایل روی این سه موضوع حساسیت ویژه‌ای داریم. به لحاظ شخصی به دلیل نگاه ویژه خود به کشتی از شاگردانم شهریه نمی‌گیرم و بله تلاش می‌کنم با جذب اسپانسر با آنان انگیزه دهم اما روی موضوع شخصیت، انضباط و تعهد بسیار سخت‌گیر هستم.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حمید فتاحی پنجشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

با تشکر از تمامی زحمات استاد عزیزمون
همیشه نکات بسیار مهم و ارزشمندی رو اشاره میکنند