تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 10:31
کد خبر : 406

گوش شکستگی و دردسرهایش…

گوش شکستگی و دردسرهایش…
بطور کلی تمام اعضای صورت من جمله ابروها، چانه، دماغ و از همه بیشتر گوش‌ها در ورزش‌های کشتی، بوکس، جودو و... در امان نیستند.

این صدمات که اصولا بر اثر ضربه به صورت اتفاق می‌افتد باعث می‌شود بعد مدتها صورت شکل خاصی به خود بگیرد، که به راحتی می‌توان تشخیص داد که فرد به رشته‌ای مانند کشتی، جودو، بوکس مشغول است(مانند گوش و دماغ شکسته یا ابرو پاره شده)

 

در کشتی گوش ها بیشتر از دیگر اعضای صورت در معرض آسیب هستند و دردسرهای خاص خودش را دارد ،شکستن گوش زمانی رخ می‌دهد که غضروف لاله گوش بر اثر ضربه ترک بردارد. این شکاف باعث پارگی عروق و خونریزی و تجمع خون در نقطه‌ای که غضروف لاله گوش شکسته (بین پوست و غضروف) می‌شود، که اگر به موقع درمان نگردد ممکن است باعث تغییر شکل، رسوب کلسیم و مرگ غضروف لاله‌ گوش شود و به مرور پس از چند هفته گوش به فرم برجسته و پیچ در پیچ (به اصطلاح گل کلمی) در خواهد آمد

هر چه قدر گوش فرد بزرگتر و سفت تر شود:

  • ورزشکار دیگر نمیتواند از لوازم جانبی مخصوص گوش مانند: هندزفری، بلوتوث و دیگر وسایل استفاده کند.
  • ورزشکار دیگر نمیتواند به راحتی سمت گوش شکسته خود بخوابد و این احساس ناخوشایندی برای او خواهد داشت.
  • در تمرینات، خیلی سریع زخمی می‌شود و همیشه دچار خوریزی و کنده شدن پوست خواهد شد.

لاله گوش برای جمع کردن و هدایت امواج صوتی و تشخیص جهت صدا بکار می‌رود. اگر به قسمت های داخلی گوش آسیبی وارد نگردد یعنی اینکه منجربه تنگی مجرای گوشی نشود شکستگی لاله گوش تاثیر آنچنانی برکیفیت شنوایی نخواهد داشت، ولی ممکن است با افزایش، سن مشکلاتی از قبیل سنگینی گوش و عدم تشخیص مناسب جهت صدا به سراغ ورزشکار بیاید.

 

  • پیشگیری از شکستگی گوش
  • بهترین راه برای جلوگیری از شکستن گوش استفاده از گوشبند و کلاه های مخصوص کشتی گیران (بدون زائده های سخت پلاستیکی و آهنی برای جلوگیری از آسیب به حریف) است، که حتی در اکثر مسابقات کشتی امریکا (مانند مسابقات دانشجویان) کشتی گیران موظفند که حتما از آن استفاده کنند.
  • میزان شکستگی گوش به نرمی و سفتی آن هم بستگی دارد. از روش های موثر برای کسانی که گوشبند در اختیار ندارند این است که فرد قبل از تمرین کشتی گوش خود را به مدت چند دقیقه ماساژ دهد. این کار باعث افزایش جریان خون، دما و انعطاف پذیری لاله گوش می‌شود که ریسک آسیب پذیری را کاهش خواهد داد.

 

  • اقدامات فوری به هنگام شکستگی خفیف لاله گوش:
  • یخ

یخ می‌تواند باعث کاهش خونریزی مویرگی و التهاب در لاله گوش شود که از بزرگ شدن و زمختی آن جلوگیری می‌نماید.

یخ را باید دو روز ابتدایی هر دو الی سه ساعت یکبار به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه روی گوش قرار داد.

  • فشار

ترکیب یخ و فشار روند بهبودی را سریع‌تر خواهد کرد. بدین منظور باید سر را در۲۴ الی ۴۸ ساعت اول بانداژ کرده تا از تورم بیشتر و افتادگی گوش(به هم خوردن تقارن گوش‌ها) جلوگیری کرد. به هنگام تمرینات کشتی بهتر است از گوشبند‌های مناسب استفاده شود.

  • اقدامات لازم به هنگام التهاب و خونریزی حاد

در صورت ضربه شدید به لاله گوش که منجربه تغییر رنگ، تورم، تغییر شکل ناگهانی و نرم شدن آن(که نشانه تجمع خون در زیر پوست می‌باشد) اولین اقدام قرار دادن پارچه یا گاز استریل روی گوش مجروح و اعمال فشار مستقیم می‌باشد سپس باید سریعا (کمتر از ۱۰ ساعت) به پزشک مراجعه کرد.

پزشک تحت شرایط استریل با تخلیه‌ی خون به وسیله برش سطح پوست یا سرنگ مانع تغییر شکل و بدشکلی آن می‌شود.

کشتی گیران عزیز باید به این نکته توجه کنند که اگر در زمان مناسب به دکتر مراجعه نکنند و گوششان به حالت عضروفی سخت درآید، تنها راه برای بازگرداندن گوش به حالت اولیه جراحی زیبایی گوش است که به مراتب هزینه خیلی بیشتری نسبت به مورد تخلیه خون داخل گوش دارد و همچنین گوش به صورت صددرصد مانند اول نخواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.