تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 17:18
کد خبر : 2303

هفت نکته کلیدی هدایت کشتی گیران از نگاه محسن کاوه

کوچینگ در مسابقات کشتی و اهمیت آن

کوچینگ در مسابقات کشتی و اهمیت آن
کوچ و هدایت کشتی گیران مساله ای مهم  در هنگام مسابقات رسمی است. به نظر می رسد این مقوله تا حد زیادی در طول دوران گذشته توسط فدراسیون کشتی و انستیتو بین المللی کشتی مورد توجه قرار نگرفته است. مشاهدات میدانی در هنگام مسابقات کشتی نشان می دهد سیستم "غیرت کن" در کوچینگ بیش از قابلیت های فنی مورد تاکید مربیان قرار گرفته است.

محسن کاوه یکی از حرفه ای ترین مربیان کشتی ایران و مدیر فنی تیم های ملی کشتی آزاد در خصوص کوچینگ ،هدایت کشتی گیران و اهمیت آن به موارد مهمی اشاره کرده است که درک و به کار بردن آن توسط مربیان کشتی می تواند در هدایت صحیح شاگردانشان موثر باشد. نکته های کلیدی  کوچینگ از نگاه محسن کاوه را مرور می کنیم:

کوچ کردن یک نوع مهارت است

برای یک مربی کشتی کوچینگ یک وظیفه و یک کار است.باید به بحث هدایت و کوچینگ در  مسابقات به صورت ویژه نگاه کنیم.شاید یک تمرین دهنده خوب نتواند در هنگام مسابقه یک هدایت کننده خوب باشد.نگاه ویژه و تمرین مربیان برای کوچ کردن همانند دیگر وظایف، برای مربیان مهم است.

قبل از مسابقه کشتی گیر را تهییج کنیم.

برای مربیان کشتی لازم است که قبل از آغاز مسابقه کشتی گیر را تهییج کنند.استفاده از عباراتی چون “غیرت کن” ،” تو خوب و برتری” و…قبل از آغاز مسابقه مقابل حریف و هنگام صحبت مربیان برای آماده سازی کشتی گیر از نظر روحی و روانی موثر است اما هدایت در هنگام مسابقه باید آمیخته با نکات فنی و ارزیابی دقیق از داشته های فنی شاگردان باشد.ماباید قدرت آن را داشته باشیم تا نقاط ضعف و قدرت حریف را شناسایی کرده و در تشخیص اجرای فن در هنگام مسابقه دقیق باشیم.در جریان مسابقه باید برنامه فنی داشت تا به هدف برسیم.

ترس از اجرای فن حریف را به کشتی گیر القا نکنیم

موردی که بسیار زیاد در مسابقات کشتی و هنگام کوچ کشتی گیران مشاهده شده این است که مربیان با بیان یک جمله در جهت ضعف روحیه کشتی گیر خود در جریان مسابقه قدم بر می دارند و ترس از اجرای فن توسط حریف را به کشتی گیر القا می کند.به طور مثال مربی هدایت کننده به کشتی گیر خود می گوید:مواظب باشد حریف بارانداز را به خوبی اجرا می کند یا حواست باشد حریف زیر گیر خوبی است.یک مربی با این عمل ذهنیت کشتی گیر  خود را به این سمت می برد  که حریفش می تواند از او امتیاز بگیرد. به جای این عبارت بهتر است از عبارات فنی در جهت پیشگیری استفاده کنیم.مثلا بگوییم : مچ و دست حریف را بگیر.با در هنگام بارانداز بگوییم پایت را ستون کن ؛دستت را حرکت بده و…با این روش صحیح ما ذهن کشتی را در درگیر می کنیم که با حریف خود مقابله کند.

کوچینگ باید قوانین داوری را بداند.

یک مربی در هنگام کشتی قرار است نقش کمک کننده داشته باشد و نقش یار کشتی گیر را بازی کند. یک اعتراض نابه جا می تواند در سرنوشت کشتی تاثیر گذار باشد و به همان اندازه در صورت عدم اعتراض در یک وضعیت دیگر باز در نتیجه کشتی تاثیر می گذارد. بنابراین یک مربی هدایت کننده در جریان مسابقه علاوه بر دانش فنی و ارزیابی شرایط باید آشنایی کامل با قوانین داوری داشته باشد.گاهی مربی به خاطر نداشتن آگاهی از قوانین داوری به کشتی گیر خود توصیه ای می کند که در نهایت به ضرر او تمام می شود.

کشتی گیر باید مربی هدایت کننده را قبول داشته باشد.

کشتی گیری که به روی تشک می رود باید از نظر ذهنی و روانی مربی هدایت کننده یا کوچینگ را برتر و بالاتر از خود بداند و به او اعتماد کامل داشته باشد. گاهی به خاطر عدم ارتباط موثر کشتی گیر با فکر خود به جلو می رود و خواسته های مربی هدایت کننده را نادیده می گیرد در این صورت کوچینگ تنها نقش فردی را بازی می کند که تنها داد و فریاد سر می دهد.بنابراین باید کشتی گیر توانایی و هدایت های کوچ را قبول داشته باشد تا خود را با وی هماهنگ کند.

مربی هدایت کننده پرخاشگری نکند.

پرخاشگری و عصبانیت مربی هدایت کننده  در هنگام مسابقات رسمی و داد وفریاد زدن روی کشتی گیر اثرات منفی دارد و در این حالت کشتی گیر روحیه خود را می بازد.مربی هنگام کوچ از پرخاشگری پرهیز کند و فضایی آرام و اطمینان بخش را برای کشتی گیر خود فراهم کند.

اخلاق در کوچینگ فراموش نشود.

گاهی مربیان هدایت کننده در هنگام مسابقات با گفتن جملاتی در جهت تقویت روحی کشتی گیر خود عمل می کنند اما ناخواسته و شاید به صورت عمدی به کشتی گیر مقابل توهین می کنند.مثلا به کشتی گیر خود می گویند: حریفت زیرگیری بلد نیست یا بارانداز بلد نیست. این سبک بیان از نظر اخلاقی شایسته نیست.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.