تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 17:12
کد خبر : 3640

دوئل ششم یزدانی – تیلور و جنگ ستارگان در ۸۶کیلوگرم!

دوئل ششم یزدانی – تیلور و جنگ ستارگان در ۸۶کیلوگرم!
آرشام سپیدار - این وزن، از جمله اوزانی است که کشتی کشور ما امید زیادی به کسب مدال طلا دارد و چشم کشتی دوستان، به رقابت جذاب و حساس این وزن دوخته شده است.

به گزارش صدای کشتی، رقابت اصلی بین حسن یزدانی و دیوید تیلور است که چون این دو کشتی‌گیر از چهره‌های شناخته شده هستند، به توضیحی از مسیر قهرمانی و افتخارات آن دو بسنده می‌شود، و به ارائه‌ی مطالبی از دیگر چهره‌ها نیز خواهیم پرداخت.

حسن یزدانی، کشتی‌گیر اهل جویبار، از سال ۲۰۱۴ و پس از قهرمانی در مسابقات جوانان جهان، وارد رده‌ی بزرگسالان شد که از همان ابتدا درخشش خود را با کسب عناوینی همچون مدال طلای جایزه‌ی بزرگ پاریس آغاز کرد‌. او ضمن کسب عناوین مختلف و شکست چهره‌های مطرح همچون ماگومدمراد حاجیف و ختیک سابولوف در سال ۲۰۱۴، قدم به قدم جای پای خود را محکم کرد تا این که سال ۲۰۱۵ با پیروزی مقابل مهدی تقوی در انتخابی تیم ملی، برای اولین بار راهی مسابقات قهرمانی جهان شد‌. جایی که در وزن ۷۰ کیلوگرم خوش درخشید و به مدال نقره دست یافت. کیفیت مبارزات یزدانی و غنای فنی و تکنیکی او در آن سال، توجه‌ها را بیش از پیش به سمت خود کشاند، شاهکار یزدانی، سال بعد و در المپیک ریو بود که با پیروزی بر انور گدوئف روس در فینال وزن پر ترافیک ۷۴ کیلوگرم، قهرمان المپیک شد. او پس از المپیک بلافاصله به وزن ۸۶ کیلوگرم آمد و در سال ۲۰۱۷ و جام جهانی کرمانشاه، برای اولین بار با رقیب اصلی خود یعنی دیوید تیلور آمریکایی روبرو شد و مقابل او با ضربه‌ی فنی شکست خورد. انتظار می‌رفت یزدانی در جهانی همان سال مجددا با تیلور روبرو شود، اما با شکست تیلور مقابل جیدن کاکس در انتخابی آمریکا، این اتفاق رخ نداد. یزدانی در جهانی ۲۰۱۷ پاریس به طلا رسید و سال بعد، برای دومین بار با تیلور سرشاخ شد که باز هم مغلوب شد و در ادامه به مدال برنز رسید. او در چهارمین مسابقات جهانی خود در سال ۲۰۱۹ در نورسلطان، برای دومین بار قهرمان جهان شد. در فینال المپیک توکیو، برای سومین بار با تیلور مبارزه کرد که باز هم دست کشتی‌گیر آمریکایی بالا رفت تا یزدانی به مدال نقره‌ی المپیک بسنده کند. در چهارمین مبارزه در جهانی ۲۰۲۱ نروژ، بالاخره یزدانی انتقام گرفت و ضمن شکست تیلور، به سومین مدال طلای جهان رسید. تیلور در جهانی ۲۰۲۲ بلگراد با برنامه‌ای متفاوت مقابل یزدانی ظاهر شد تا شکست دیگری را به او تحمیل کند و دومین طلای جهان خود را از یزدانی بستاند.
حسن یزدانی در حال حاضر با یک طلا و یک نقره‌ی المپیک، سه طلا، دو نقره و یک برنز جهان، یک طلای بازی‌های آسیایی و دو طلای قهرمانی آسیا، از برترین چهره‌های کشتی ایران به شمار می‌رود و از نظر تعداد مدال، برترین کشتی‌گیر تاریخ کشور به شمار می‌رود.

در مقابل او، دیوید تیلور است که پس از ناکامی‌های پی در پی در وزن ۷۴ کیلوگرم در انتخابی‌های آمریکا، در سال ۲۰۱۶ به وزن ۸۶ کیلوگرم آمد و از آن پس در سطح جهانی خوش درخشیده و یک طلای المپیک، دو طلا و یک نقره‌ی جهان و سه طلای پان آمریکن از افتخارات اوست. این دو کشتی‌گیر، دو مدعی اصلی کسب طلای جهان در بلگراد خواهند بود.

نماینده‌ی روسیه در این وزن، ارسلان باگائف خواهد بود. کشتی‌گیر اوستیایی که قهرمان جام یاریگین است و امسال بالاتر از آرتور نایفونوف و بر روی سکوی نخست قهرمانی روسیه ایستاد. در آن رقابت‌ها، نایفونوف مقابل کشتی‌گیری به نام امان‌اله قاضی ماگومدوف شکست خورد. ماگومدوف نیز در فینال مغلوب باگائف شد و در نتیجه ارسلان باگائف به عضویت تیم ملی روسیه در ‌آمد. گفتنی است که چند ماه پیش در مسابقات جام باشگاه‌ها، حسن یزدانی موفق شد باگائف را ده بر صفر شکست دهد.

به احتمال فراوان دائورن کُرُگلیف به دلیل جراحی زانو در رقابت ها غایب خواهد بود، کشتی‌گیر داغستانی که از امسال، با دوبنده‌ی یونان کشتی می‌گیرد و چند ماه پیش توانست قهرمان اروپا شود. او پیش از این با پرچم روسیه در مسابقات حضور پیدا می‌کرد و یک طلای قهرمانی اروپا و طلای بازی‌های اروپایی را هم با پرچم روسیه کسب کرده است‌. او در فینال بازی‌های اروپایی، مقابل یک داغستانی دیگر با پرچم بلاروس، یعنی علی شعبانوف پیروز شد‌. شعبانوف دارنده‌ی چهار مدال برنز جهان است.
کرگلیف داغستانی که طی سال‌های گذشته در روسیه رقابتی داغ و حساس با آرتور نایفونوف داشت، در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز حاضر بود که در نیمه نهایی مقابل تیلور شکست خورد و در رده‌بندی هم مغلوب حسن یزدانی شد تا دستش از مدال جهانی کوتاه بماند. او در سال ۲۰۲۰ موفق شد به مدال طلای جام جهانی انفرادی برسد‌. از دیگر افتخارات او، دو طلا و یک نقره‌ی قهرمانی روسیه، و سه طلا و یک نقره و سه برنز جام یاریگین است‌. کرگلیف کشتی‌گیری با کیفیت است که قطعا شانس کسب مدال را دارد‌.

ابوبکر آباکاروف، یک کشتی‌گیر داغستانی دیگر است که با پرچم آذربایجان کشتی می‌گیرد و در مسابقات جهانی نروژ موفق شد مدال برنز را کسب کند. او یک نقره و یک برنز قهرمانی اروپا را هم در کارنامه دارد و همچنین صاحب مدال نقره‌ی امیدهای جهان است. آباکاروف در نیمه نهایی مسابقات جهانی نروژ با ضربه‌ی فنی مغلوب تیلور شد و در رده‌بندی توانست بوریس ماکوئف را شکست دهد. او در تورنمنت رنکینگ کرواسی مقابل حسن یزدانی با امتیاز عالی شکست خورد.

بوریس ماکوئف، کشتی‌گیر اهل اوستیا است که زیر پرچم اسلواکی کشتی می‌گیرد‌. او دارنده‌ی مدال های نقره و برنز جهان، و برنز قهرمانی اروپا است. ماکوئف در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس، موفق شد جیدن کاکس را شکست دهد، اما در فینال با نتیجه ده بر صفر به حسن یزدانی باخت‌. دو سال بعد و در جام دانکولوف باز هم مقابل یزدانی شکست خورد. در جهانی نروژ نیز مقابل دیوید تیلور با امتیاز عالی شکست خورد. او در جام تورلیخانوف سال گذشته برای بار سوم به حسن یزدانی باخت و چند ماه بعد و در جهانی بلگراد، برای چهارمین بار با امتیاز عالی مغلوب یزدانی شد، اما در ادامه توانست به مدال برنز جهان برسد.

عظمت دولت‌بکوف، نماینده‌ی قزاقستان نیز امسال در رقابت‌ها حضور خواهد یافت‌. او سال گذشته با امتیاز عالی مغلوب دیوید تیلور شد اما نهایتا به برنز جهان رسید. او همچنین صاحب دو طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی آسیا می‌باشد‌. گفتنی است که دولت‌بکوف هم پنج بار مقابل حسن یزدانی با امتیاز عالی شکست خورده است.

مایلز ناظم امینه از سن مارینو، یکی دیگر از چهره‌های عنواندار است که برنز المپیک، برنز بازی‌های اروپایی و یک طلا، دو نقره و یک برنز قهرمانی اروپا از افتخارات اوست. او در المپیک توکیو با امتیاز عالی مغلوب تیلور شد اما در رده‌بندی مقابل دیپاک پونیا از هند به برتری رسید و برنز گرفت. امینه که شاگرد سرگئی بلوگلازوف، کشتی‌گیر افسانه‌ای شوروی است، در مسابقات جهانی نورسلطان نیز حاضر بود که موفق به شکست علی شعبانوف شد اما در نیمه‌نهایی با امتیاز عالی به حسن یزدانی باخت و رده‌بندی را هم به آرتور نایفونوف واگذار کرد. او سال گذشته با پیروزی بر ابوبکر آباکاروف در فینال قهرمانی اروپا، طلا گرفت. امینه امسال هم به فینال اروپا راه یافت اما مغلوب دائورن کُرُگلیف شد. هرچند که چند ماه بعد و در مسابقات رنکینگ مجارستان، کرگلیف را شکست داد.

رحیم ماگومدوف، یک کشتی‌گیر داغستانی دیگر است که در این وزن برای کشور فرانسه روی تشک می‌رود. او با بیست سال سن، قهرمان جوانان و امیدهای اروپا، و قهرمان و نایب قهرمان جوانان جهان است‌.همچنین او سال گذشته هم در مسابقات جهانی بلگراد حاضر بود که در کشتی اول مقابل اتان راموس از پورتوریکو شکست خورد.

با آرزوی موفقیت برای حسن یزدانی و برای کسب چهارمین مدال طلای جهان او.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.