تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1402 - 2:05
کد خبر : 2004

گزارشی از دوره مربیگری عملی کشتی آلیش بانوان

همت بانوان پایتخت برای توسعه کشتی آلیش

همت بانوان پایتخت برای توسعه کشتی آلیش
هانیه اصغری -دوره مربیگری عملی کشتی‌آلیش بانوان که از روز ۲۰ تیرماه در مجموعه ورزشی بعثت برگزار شد امروز آخرین جلسه خود را پشت سر گذاشت.

افزایش جمعیت مربیان زن در کشور ، اتفاق بسیار مهمی برای کشتی آلیش بانوان ایران است.
این امر باعث می‌شود هم کشتی آلیش در بین دختران تمام استان ها بهتر و بیشتر جا بیافتد و تعداد مدعیان زیاد باشد و هم باعث می‌شود تنها چند نفر محدود تیم ملی را اداره نکنند و هربار چهره های جدیدی بعنوان مربی به تیم ملی اضافه شوند.

لیلا آرین:حضور چهره های عنوان‌دار امیدوار کننده است

در این دوره ابتدا به سراغ لیلا آرین، نایب رئیس هیئت کشتی استان تهران رفتیم تا در مورد برگزاری این کلاس ها از طریق تریبون صدای کشتی، توضیحاتی ارائه کند: آخرین دوره مربیگری کشتی آلیش بانوان که برگزار شد بر می‌گردد به شش سال قبل و امسال به همت هیئت کشتی استان تهران و انستیتو کشتی توانستیم دوره دیگری برای بانوان برگزار کنیم. اتفاق خوبی که در این دوره شاهد آن هستیم حضور برخی چهره های عنوان‌دار است
که ما از این بابت بسیار خوشحالیم و به تربیت نسل های آینده امیدوار.
مطمئنا این اولین بار نخواهد بود و هیئت کشتی در تلاش است تا هر چندماه یکبار از این دوره ها برگزار کند.

آرین درمورد حمایت خانواده ها در قهرمانی بانوان در سطح کشور و بین‌الملل گفت: من از خانواده های علاقه مند به کشتی خواهش می‌کنم دختران و همسرانی تربیت کنند که در آینده در کشتی ایران تاثیر گذار باشند؛ از خانم ها خیلی حمایت بکنند، آنها شرایط سخت تری را پشت سر می‌گذارند که قطعا دستیابی به اهداف بدون حمایت سخت است، برخی از آنها مادر هستند، برخی همسر و برخی هم دختر یک خانواده که چهره شدن این افراد وموفقیت آنها مستلزم حمایت خانواده ها و همسران است.

نایب رئیس هیئت کشتی استان تهران درباره توسعه کشتی در سطح استان به صدای کشتی گفت:
ما ۳ تا ۴ سانس در سراسر استان داریم که به بانوان اختصاص یافته و در صدد این هستیم که تعداد این سانس ها بیشتر شود و از هیئت کشتی استان تهران و هیئت های شهرستانی تقاضا داریم در این امر به ما کمک کنند.

لیلا آرین در پایان با اشاره به بهتر شدن کیفیت اردوهای بانوان و حمایت فدراسیون و هیئت گفت:
بسترسازی های خوبی شکل گرفته است و شرایط کیفی اردویی و سالن های اختصاص یافته به خانم ها بهتر شده است، اما بنظرم هنوز هم جای پیشرفت دارد و می‌تواند در یک سری قسمت ها بهتر باشد.
از فدراسیون کشتی و هیئت کشتی استان به خصوص آقای علی‌عسگری بابت حمایت از بانوان تشکر می‌کنم.

فاطمه خواجه وند: امیدارم حمایت ها ادامه دار باشد

علاوه بر تلاش های لیلا آرین، مدیریت این کلاس ها بر عهده سودابه خواجوند دبیر بانوان هیئت استان تهران بود که برای برگزاری این کلاس ها به نحو احسن تلاش های زیادی کرد.
خواجوند در گفتگو با صدای کشتی ضمن تشکر از حمایت های هیئت و فدراسیون گفت: امیدوارم برگزاری این کلاس ها و همچنین حمایت ها ادامه دار باشد و به همین یک بار محدود نشود.

آمنه سرهنگی: داوری کشتی در حوزه بانوان جای پیشرفت دارد

پس از گفتگو با دو مسئول کشتی بانوان تهران به سراغ آمنه سرهنگی از داوران با سابقه و قدیمی کشتی های سنتی رفتیم.

در ابتدا از سرهنگی درباره سطح داوری ایران و جهان پرسیدیم که وی اینگونه پاسخ داد:
این اواخر در مسابقات کشوری سطح داوری قابل قبولی داشتیم و داوران به خوبی از پس قضاوت بر آمدند ، اما فکر می‌کنم داوری ایران در حوزه بانوان و کشتی های سنتی جای پیشرفت دارد که این ها بستگی به نگاه فدراسیون کشتی و اعزام بیشتر داوران این رشته به رویدادهای مختلف جهت افزایش سطح علمی آنها دارد.

سرهنگی در ادامه درباره شیوه قضاوت داوران در مسابقات آسیایی و جهانی گفت: عمدتا قضاوت ها سلیقه ای و غرض ورزانه است، از آنجایی که قرقیز ها کشتی آلیش را مال خود می‌دانند و البته آن را یک کشتی سنتی می‌دانند، هنوز آن نگاه سنتی و سلیقه ای را دارند. حتی من بارها به خیلی آنها گفتم اما متاسفانه نگاه های سلیقه‌ای دارند خصوصا نسبت به ایرانی ها.
و این به این دلیل است که سطح کشتی آلیش ما به ویژه در بخش بانوان بالاست و واقعا کشتی‌گیران ما توانمند هستند. حتی به دلیل مشکلات داوری خیلی از کشتی گیران ما یا سه اخطاره و به اصطلاح دیسکالیفه شدند یا دستشان از مدال طلا کوتاه ماند.

داور کشورمان در پایان گفت: من به تمام خانم های علاقمند به این رشته می‌گویم ، حتما این رشته را تجربه کنند حالا چه به عنوان کشتی‌گیر چه داور و چه مربی مطمئنا عاشق این ورزش می‌شوند.

مریم ملکی: حرفه ای تمرین می‌کنیم

صدای کشتی در گام بعدی به سراغ مریم ملکی از مربیان حاضر در دوره مربیگری و البته مربی استان تهران رفت که وی پس از تشکر از این رسانه درباره کشتی بانوان تهران و محقق شدن قولی که وی سال گذشته برای قهرمانی کشور داده بود گفت: ما دوسالی می‌شد که روی این مسئله تمرکز کرده بودیم و واقعا با دخترانمان حرفه ای تمرین می‌کنیم و شک نداشتیم که سکوی اول در اختیار ماست که شکر خدا این امر محقق شد.
میزبانی تهران هم در رقابتهای قهرمانی کشور واقعا خوب بود و مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود.
ما در سالهای گذشته هم علیرغم در اختیار داشتن کشتی‌گیران خوب و سطح بالا در جدول با بدشانسی مواجه می‌شدیم!

ملکی ضمن تشکر از اعضای تیم تهران خاطر نشان کرد: بچه ها همه جوره پای کار بودند و حتی در تعطیلی ها نیز از تمرینات غافل نمی‌شدند و بی شک قهرمانی کشور حق آنها بود که خداراشکر به آن رسیدیم.

وی درباره برگزاری دوره های مربیگری بانوان ابراز امیدواری کرد و گفت: این دوره ها باید برگزار می‌شد و واقعا ما نیاز داشتیم به این کلاس ها برای افزایش جمعیت بانوان مربی و تهران با وجود وسعت از مربیان کمی برخوردار بود به طوری که اگر یک جلسه یک مربی نمی‌آمد کار ما لنگ می‌ماند.
اما خداراشکر با این تفاسیر در تیم ملی مربی داشتیم، خانم مجدی در دو سه سال گذشته و خانم عظیمی امسال از استان تهران به عنوان مربی تیم ملی حضور داشتند که من می‌توانم بگویم این جمعیت در آینده بیشتر هم می‌شود و آینده برای کشتی تهران بسیار درخشان خواهد بود.

هدی نقیبی: جمعیت کشتی گیران زن بیشتر شده است

در پایان ، به سراغ هدی نقیبی مدرس دوره و سرمربی تیم ملی رفتیم و در ابتدا درباره برگزاری کلاس های مربیگری پرسیدیم وی در جواب گفت: ابتدا از فدراسیون کشتی تشکر می‌کنم ، قطعا برگزاری این دوره ها باعث افزایش مربیان در سطح استان ها می‌شود ، ما مربیان کمی در سطح کشور داریم ، به صورتی که بعضی استان ها از استان هایی که مربی داشتند مربی قرض می‌گرفتند تا بتواند تیمشان را در قهرمانی کشور همراهی کند!

وی درباره تفکرات جامعه درمورد کشتی زنان گفت:
کشتی عموما علاقه خاصی می‌خواهد و عمده دخترانی که به این رشته ورود می‌کنند اعضای خانواده‌شان کشتی‌گیر هستند، حالا پدر، همسر، دایی ،عمو و یا برادرشان چه به صورت حرفه ای و چه در حد باشگاهی و کشوری کشتی گیر بودند.

سرمربی تیم ملی کشتی‌آلیش بانوان درباره توجه مسئولین به این رشته اضافه کرد:
از وقتی از مسابقات آسیایی برگشتیم به لطف خدا شرایط نسبت به قبل بهتر شده است و تبلیغات تقریبا خوبی انجام شده است که هنوز جای بهتر شدن دارد.

نقیبی درباره افزایش جمعیت آلیش‌کاران زن اظهار کرد: در گذشته می‌دیدیم که ورزشکاران از رشته های دیگر به کشتی می‌آمدند ، اما اکنون شاهد هستیم که دختران بخاطر خود کشتی به این رشته می‌آیند و به معنای واقعی کشتی‌گیر آلیش کار هستند. در تیم ملی هم سالها با نفرات محدودی کار می‌کردیم اما به تازگی نفرات جدیدی به تیم ملی اضافه شدند و ما چهره های جدیدی در اردوی تیم ملی داریم.

هدی نقیبی ضمن درخواست از وزارت ورزش مبنی بر حمایت بیشتر از رشته آلیش گفت: من از وزارت ورزش خواهش می‌کنم نگاه بیشتری به این رشته داشته باشد و نگاه جنسیتی به این رشته نباشد.درست است که می‌گویند کشتی یک رشته مردانه است ، اما می‌بینیم که خانم ها با جدیت تمرین می‌کنند و در آن فعال هستند.

وی از عملکرد دختران کشتی‌گیر ایرانی ابراز رضایت کرد و افزود: دختران ما در سطح جهان و آسیا صاحب سبک هستند و آنها از نظر بدنی چیزی از آقایان کم ندارند.

نقیبی در پایان اذعان کرد: من می‌توانم خیال خانواده ها را تا حدودی از آسیب دیدگی در این رشته راحت کنم، آسیب دیدگی در آلیش خیلی کمتر از آزاد است و با توجه به ناهنجاری هایی که در جامعه زیاد شده اند و اتفاقات ناگواری که شاهد آن هستیم به نظرم ورزش می‌تواند الگوی خوبی جهت فرهنگ سازی در جامعه باشد ، من از خانواده تقاضا می‌کنم فرزندانشان را به سمت و سوی ورزش سوق دهند، حالا نه تنها کشتی آلیش چرا که این رشته علاقمندی خاص خود را می‌طلبد، بلکه هر رشته ورزشی که به آن علاقه دارند.

پس از دو ساعت از نفرات حاضر در دوره و مسئولین کشتی بانوان تهران خداحافظی می‌کنیم و امیدواریم شاهد توجه بیشتر به این رشته سنتی و زیبا باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

الهه کرمانی شنبه , ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

سپاس از ریئس هیئت کشتی تهران جناب آقای علی عزیزی
و نائب رئیس فعال و دلسوز سرکار خانم آرین و جناب آقای حدادی مسئول محترم انستیتو کشتی پایتخت و استاد عزیزمان سرکار خانم هدی نقیبی جهت برگزاری این دوره مربیگری آلیش بانوان که واقعا کاربردی و عالی بود و مارا به هدفمان نزدیک و نزدیک تر کرد… به امید موفقیت تمام بانوان سرزمینمان ایران💪💪💪🙏🙏