تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 12:41
کد خبر : 3482

امیرمحمد یزدانی، زخمی بلگراد، در سودای بزرگی در بلگراد!

امیرمحمد یزدانی، زخمی بلگراد، در سودای بزرگی در بلگراد!
آرشام سپیدار - وزن ۷۰ کیلوگرم که از سال ۲۰۱۴ به کشتی آزاد اضافه شد، علیرغم این که در میان اوزان المپیکی جایی ندارد، اما مدعیان خوبی در این وزن حضور دارند که در ادامه به معرفی آنان می‌پردازیم.

به گزارش صدای کشتی ، نماینده‌‌ی ایران در این وزن، امیرمحمد یزدانی است. کشتی‌گیر جوان اهل جویبار که از سال ۲۰۱۹ در رده‌ی بزرگسالان حاضر شد. او در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در اولین تجربه خود در بزرگسالان در وزن ۶۵ کیلوگرم به میدان رفت ولی توفیقی حاصل نکرد. در ادامه و در جریان مسابقات کسب سهمیه‌ی المپیک، هرچند سهمیه‌ی وزن ۶۵ را به دست آورد اما به دلیل شکست مقابل مرتضی قیاسی در انتخابی تیم ملی، نتوانست در المپیک حضور پیدا کند.
او پس از این ناکامی، در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ نروژ شرکت کرد و موفق شد نایب قهرمان جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم شود. او فینال را مقابل زاگیر شاخیف روس واگذار کرد.
در ادامه‌ی فعالیتش، یزدانی به وزن ۷۰ کیلوگرم آمد و در جام یاشاردوغو سال ۲۰۲۲، خودش را در این وزن محک زد. او در این رقابت‌ها عملکرد موفقی داشت و توانست زورابی یاکوبیشویلی، دارنده‌ی یک طلا و سه برنز جهان از گرجستان را شکست دهد. همچنین در فینال مقابل جیمز گرین آمریکایی که نقره و برنز جهان را در کارنامه داشت پیروز شد و به طلای جام یاشاردوغو رسید.
وی همچنین در جام تختی قهرمان شد و توانست صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی شود.
یزدانی در سال ۲۰۲۲ به مقام نایب قهرمانی امیدهای جهان رسید.
وی در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ هم در ترکیب تیم ایران قرار داشت و در آن رقابت‌ها مقابل ارنازار اکماتالیف قرقیز به پیروزی رسید. اکماتالیف دارنده‌ی نقره و برنز جهان است که در گذشته و در جریان مسابقات کسب سهمیه‌ی المپیک، مقابل یزدانی پیروز شده بود.
در سال ۲۰۲۳، امیرمحمد یزدانی در جام دانکولوف به روی تشک رفت و با شکست مقابل رمضان رمضانوف، نماینده‌ی بلغارستان، به برنز رسید.
او در تورنمنت رنکینگ مجارستان هم حاضر بود که نتوانست به مدال برسد، اما در انتخابی رو در رو مقابل محمد بخشی پیروز شد و در ترکیب تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی پیش رو قرار گرفت‌. این چهارمین بار است که یزدانی در مسابقات جهانی حاضر خواهد شد.

در صورت حضور تیم روسیه، یِوگنی ژربائف نماینده‌ی روس‌ها خواهد بود‌. کشتی‌گیر با تجربه و عنواندار که مدال برنز جهان در سال ۲۰۲۱ را در کارنامه دارد. ژربائف در آن رقابت‌ها مقابل اکماتالیف قرقیز شکست خورد اما در رده‌بندی توانست مقابل آرمان آندراسیان ارمنی پیروز شود. او که پیش از این در مسابقات قهرمانی روسیه صاحب یک نقره و دو برنز شده بود، امسال قهرمان شد و با پیروزی مقابل مدعیان درجه یک همچون زاگیر شاخیف، قربان شیرایف و اینالبک شرییِف، صاحب دوبنده‌ی تیم ملی روسیه شد. یوگنی ژربائف در جام یاریگین امسال نیز قهرمان شد. و در فینال مقابل اینالبک شرییِف پیروز شد. او علاوه بر این طلا، دو برنز جام یاریگین را هم در کارنامه دارد. اگر حضور روس‌ها در مسابقات جهانی تایید شود، ژربائف یک مدعی خطرناک و درجه یک خواهد بود.

ارنازار اکماتالیف، کشتی‌گیر قرقیزستان که یک نقره و یک برنز جهان را در کارنامه دارد نیز یکی دیگر از مدعیان این وزن است. او در مسابقات جهانی سال گذشته در بلگراد، در نیمه‌نهایی مقابل تایشی ناریکانی از ژاپن با یک نتیجه‌ی نزدیک شکست خورد اما در ادامه موفق شد به برنز برسد. در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ هم با پیروزی بر ژربائف روس فینالیست شده بود‌. هرچند فینال را مقابل ماگومدمراد حاجیف از لهستان واگذار کرد و به مدال نقره بسنده کرد. او در آن دوره مقابل آندراسیان ارمنی و عرفان الهی که نماینده‌ی ایران بود نیز به پیروزی رسیده بود‌.
او برای المپیک توکیو، در وزن ۶۵ کیلوگرم حاضر بود که در مسابقات کسب سهمیه، توانست الیاس بکبولاتوف را شکست دهد و مقابل امیرمحمد یزدانی هم پیروز شد . در المپیک توفیقی حاصل نکرد و دور اول مقابل باجرانگ پونیا از هند شکست خورد.

نماینده‌ی آمریکا در این وزن، زِین رترفورد خواهد بود. کشتی‌گیری که سال گذشته در این وزن نایب قهرمان شد و مقابل کشتی‌گیرانی همچون یاکوبیشویلی و آندراسیان پیروز شد. هرچند در فینال مقابل ناریکانی از ژاپن با امتیاز عالی شکست خورد‌.
رترفورد سابقاً در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی می‌گرفت و در سال ۲۰۱۹، با پیروزی مقابل یانی دیاکومیهالیس در انتخابی آمریکا، نماینده‌ی تیم ملی آمریکا در مسابقات جهانی نورسلطان بود و در دور اول مقابل الهاندرو والدز کوبایی شکست خورد و حذف شد.
رترفورد سابقه‌ی پیروزی مقابل باجرانگ و رمضان رمضانوف را هم دارد.

رمضان رمضانوف، کشتی‌گیر اهل داغستان است که با دوبنده‌ی بلغارستان کشتی می‌گیرد. او یک برادر به نام ماگومد رمضانوف هم دارد که با دوبنده‌ی رومانی در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می‌گیرد اما در مسابقات جهانی امسال حاضر نیست.
رمضانوف، طلا و نقره‌ی جام دانکولوف را در کارنامه دارد و در جام دانکولوف امسال مقابل امیرمحمد یزدانی به پیروزی رسید.

آرمان آندراسیان، کشتی‌گیر اهل ارمنستان که سال گذشته نیز در رقابت‌های جهانی حضور داشت و پنجم شد، اگر امسال هم در جهانی شرکت کند می‌تواند جزو مدعیان و چهره‌های مطرح به شمار رود. برنز جام جهانی انفرادی، نقره و برنز اروپا و طلای ارتش‌های جهان از افتخارات اوست.

از گیورگی الباکیدزه نماینده گرجستان که سابقه پیروزی بر امیرمحمد یزدانی را دارد، هم نمی‌توان غافل شد. گرجستان امسال تیم خوبی را در هر دو رشته روانه مسابقات خواهد کرد.

جدای از این اسامی، می‌توان به چهره‌های دیگری همچون ایهور نیکی‌فوروک، دارنده‌ی دو مدال برنز اروپا از اوکراین، و سروِت کوشکن، دارنده‌ی نقره‌ی اروپا از ترکیه هم اشاره کرد. با حضور این کشتی‌گیران، سطح و جذابیت رقابت در وزن ۷۰ کیلوگرم، بسیار بالا خواهد بود.

با آرزوی موفقیت برای امیرمحمد یزدانی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.